Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L57á82ď50a 67N19o94v27á74č37e31k 5481597192223

Přiznám se, že jako doplnění by mě to v době mé maturity (20 let zpět) asi nenapadlo i když jméno Jidáš samozřejmě znám. Pokud by to byl výběr z několika možností, tak bych to zcela jistě trefil, ale takhle na doplnění by mě tehdy Jidáš asi nenapadl. Mám ho spojeného spíš jako s darebákem, který figuruje někde asi v Bibli. Ale shodou okolností na něj přišla před měsícem u nás doma řeč, tak bych to nyní věděl (kupodivu). Upřímně těžko říct, do jaké hloubky by dnešní maturant měl znát biblické postavy v maturitě z ČJ? Proč ne raději z maturity z dějepisu nebo náboženství? A co postavy z Koránu či jiných náboženských pohádek? Řekněte upřímně, kdo z Vás přesně ví, kdo to byli Emauzští učedníci? Já třeba ano, ale pouze v souvislosti s jedním slavným obrazem a přiznám se zcela veřejně, že číst Bibli mi po pár stránkách vždycky přišlo jako naprostá ztráta času a v kostele, když mě rodiče a babička donutí, vždy při čtení z evangélia usínám a myslím na veverky. Asi jsem kulturní barbar a z ČJ jsem si tu dvojku u maturity místo jedničky asi zasloužil. Zkoušející se mě ptali na věci, které jsem velmi dobře znal nejen z knížek ale i z filmového zpracování... Hašek, Kundera, Werich, Ota Pavel, Bass atd...

0/0
18.5.2015 11:13

N74i44k36o89l17a 27S59e86d84l86o78ň81o10v83á 6405250359

Zajímalo by mě, kdy si lidé konečně uvědomí, že Bible je výchozím textem evropské literatury, tudíž tvoří základ našeho dalšího písemnictví. S náboženstvím to v této souvislosti nemá co dělat. Zkuste si třeba také zjistit, jaké postavení měla Bible, když se tvořil základ moderní češtiny, tedy když Dobrovský pracoval na Zevrubné mluvnici jazyka českého. Myslím, že vás to překvapí.

0/0
25.5.2015 19:16

V50l70a81ď96k16a 39Č73e10r63n53a52j40o84v55á 2668509923851

Jidáše zná každý, ale opravdu je prohřešek proti obecnému vzdělání nevědět, že byl Iškariotský? Kdo z těch, kteří tady studenty pranýřují vědí, že celé jméno například Pythagora, je Pythagoras ze Sámu?

+1/0
12.5.2015 11:10

N92i37k77o83l74a 65S69e96d63l87o36ň93o43v43á 6215940979

Tady se nejedná o přídomek Iškariotský. Pokud jste dobře četla, dozvěděla jste se, že k Jidášovi vedlo mnoho nápověď - zrada, třicet stříbrných, biblická postava, Nový zákon. Nepranýřuji nikoho, kdo nezná přesná biblická jména, nýbrž ty, kteří si dovolují tvrdit, že Bible nemá v testu z literatury co dělat.

0/0
12.5.2015 17:25

V87a36c25l68a14v 62K89u52b73i17s 5561101409227

Tak to prijmeni byl samozrejme chytak, ale Napoveda znela jasne Negativni osoba z Noveho zakona na pet pismen. V Novem Zakone byli vpodstate jen dve negativni osoby Herodes vladce Judeje a Jidas, jako zradce. Herodes neni na pet pismen takze Jidas je jasnej. Kain a dabel jsou ze stareho zakona. a Dabel nebudemit prizvisko nebo prijmeni Iskariotsky.

0/0
18.5.2015 0:26

J41a17n96a 47K87o56b65z95o26v36á 5188749844724

"Jenže my jsme gymnazisté" - tohle mě opravdu pobavilo.

0/−1
12.5.2015 8:35

M69a20r19t29i88n 57H78a23v76l27í87k 2746873416112

nojo Jani, chapu ze na ucnaku uz mate internet a ucitel vas uspesne prihlasil do diskuse na idnes, nicmene smirte se s faktem, ze na gymnazisty mit nikdy nebudete.. ;-)

PS: ja sem z obchodky.. ;-)

0/−1
12.5.2015 10:00

J58a23n96a 32K75o93b86z45o95v33á 5488419914204

Já už mám dostudovanou vysokou školu ;), sice jsem chodila na SOŠ ale již od základní školy jsem věděla co chci dělat. Bylo pro mě tedy nejjednodušší jít studovat SOŠ. Maturitu jsem měla už státní a dopadla jsem lépe než mnozí gymnazisté ale hlavně na vysoké škole šel dost poznat rozdíl mezi studenty SOŠ a gymnázií... Ti ze SOŠek totiž věděli proč na tu školu lezli a zvládli ji udělat lépe než ti z gymnázií.

Nemyslím si že by v dnešní době byla gymnázia výrazně lepší, to jen gymnazisté si to myslí o sobě:).

0/0
12.5.2015 10:08

M87a59r39t76i26n 82H62a97v37l20í82k 2426273396782

No a ja sem Ing. a taky obchodka znamena SOŠ takze sme na tom uplne stejne. Je ale rozdil mezi viceletym gymnaziem a gymnaziem... a v prumeru je gymnazista lepsi nez ucnovsky ucen. TECKA

0/0
12.5.2015 10:30

J58a23n68a 33K93o67b23z21o51v19á 5788819734224

To ano, máte pravdu gymnazista bude lepší než učňovský učeň ale to ho neopravňuje se kvůli tomu povyšovat. Tím nechci říct že by se slečna povyšovala (jen mě to pobavilo, přesně jak jsem to napsala). Myslím si že Jidáše by měli znát i oni zmiňovaní učňové. Bohužel v dnešní době je úroveň maturity taková, že ji dostanou i ti co by dříve byli právě na tom učňovském oboru.

0/0
12.5.2015 10:54

M95a50r25t85i13n 87H67a58v97l70í58k 2476593856852

souhlas.

Diky za diskuzi a přeji pěkný den. :)

0/0
12.5.2015 12:57

N49i42k76o56l66a 47S20e78d17l96o51ň74o47v86á 6665470109

Nebylo to míněno jako povyšování, jen prosté konstatování faktu, že gymnazisté jsou (nebo by měli být) vzdělanější než studenti učňáků.

0/0
12.5.2015 17:23

V88í84t 41B68l67e56c23h50a 1217983243974

Možná, že v testu měla být i otázka - jak se jmenuje matka Mohamedova?

+1/−4
9.5.2015 9:18

J74i55ř17í 37V35i12d75l11á35k 6179743859

Myslím, že člověk, který v Evropě vůbec řeší, jestli "musí" znát Jidáše Iškariotského, není zralý na to, aby měl maturitu. To, že si v danou chvíli ono jmého nevybaví, je věc druhá. Ve stresu člověk zapomene cokoli. Ale snažit se vymlouvat na náboženství apod. je (přinejmenším!) důkaz nezralosti.

+5/0
8.5.2015 13:39

P71e17t87r 61L23u30k70e40š 7337577580740

A pak, že krása se nemůže snoubit s chytrostí.

Karma.R^

+4/0
8.5.2015 13:29

N54i27k80o85l62a 15S54e47d94l80o42ň50o44v46á 6215830909

Ooo, to je pěkné :)

0/0
8.5.2015 17:35

J45a74r80m20i55l96a 60P67í61c37h90o38v83á 5732277964423

1.) Jste si jista, že Bible je nejprodávanější knihou? Co Korán, ten je na kterém místě? Podle poču muslimů soudím, že klidně může být nejprodávanější knihou Korán. Kolik křesťanů má doma Bibli? A kolik muslimů má doma Korán? Kolik křesťanů Bibli četlo? Kolik muslimů četlo Korán? Obě knihy jsou na čtení velmi nestravitelné, proto si myslím, že hodně např. křesťanů zná třeba biblické příběhy z nějakého převyprávění, ale Bibli jako takovou skutečně nečetli.  

2.) Jidáše zná hodně lidí. Ne každý ale ví, že byl Iškariotský.

+1/−5
8.5.2015 11:50
Foto

J82a18n31a 88M48a29j62o37v89á 4905742466273

Tak na to, abyste věděli, že Jidáš zradil za 30 stříbrných (což k odpovědi stačí) nemusíte číst bibli a ani vědět, že je Iškariotský

+5/0
8.5.2015 23:21

P75a18v85e48l 87N82e76š63k98u30d30l27a 1114776620192

Ten test je spíše test logického uvažování než znalostí naučených v hodinách češtiny.  Takže otázkou je, učí se v hodinách češtiny o Jidášovi?  Pokud ano,  tak otázka je tam právem. Jinak je to spíše otázka testující  logiku v kombinaci se všeobecnými  znalostmi.  A ty se získají mimo jiné zkušenostmi,  tedy s věkem.  A holt někteří maturanti se to dozvěděli teď,  neviděl bych to jako velkou ostudu

+1/−1
7.5.2015 23:24

N21i16k24o53l11a 63S13e62d11l95o55ň28o82v64á 6155850319

Ano, Starý i Nový zákon se probírá, tudíž Jidáš by v hodinách padnout měl.

+1/0
8.5.2015 7:28

K44a60r82l51a 44Ř85á44p29k77o83v87á 4112719470506

Blogu karma.

+1/0
7.5.2015 18:05

P98a27v78e83l 59J92i25r22u14š33k47a 2908360575800

Upřesníme si pojmy :

Didaktika -  teorie vyučování a vzdělávání

Test - zkouška schopností

Přeloženo - zkouška schopností z Českého jazyka po vzdělávání

Nikde není, že je to test z historie nebo obecného přehledu !!!!

0/−3
7.5.2015 17:02

N43i24k43o95l66a 27S79e67d75l30o79ň33o33v79á 6255610399

A pod pojmem "literatura" si představujete co?

+6/0
7.5.2015 20:41

H58o14n29z64a 84K30l36v37á28n47e77k 9279967945170

no jako zaprvé jidáše sem tam nenapsal :D, důvod byl jednoduchý jedu češtinu hledám chyby pozorně čtu text a bum najednou se ptají na něco úplně jiného, no dobrých pět min sem na to čuměl, protože ano jidáše znám co chvíli někdo nadává na politiky jako na reinkarnaci Jidáše, ale nikdy jim nikdo nenadával příjmením Jidáše . . .

no co už, utřel sem si slinu po pěti minutách a šel jsem na další otázku, ty dva body či kolik jich tam bylo mi rozhodně češtinu nezkazí.

Ale kdyby tam bylo na výběr mezi několika jmény např. šesti byla by to asi úplně jiná písnička a já bych měl o pár bodů k dobru . . .

0/−8
7.5.2015 13:44

J71a96n 49M72i66c74h80á32l28e59k 4139630789694

Napsal jsem to k původnímu článku zde na idnes, napíšu to i sem. Maturitu jsem v úterý psal také, úspěšně za dva, Jidáše jsem vypotil. Z mého pohledu boom ohledně této otázky jen reprezentuje větší náročnost tohoto testu oproti předchozím variantám. Zkoušel jsem si jich nespočet a proto mohu opravdu upřímně potvrdit, že tento test byl těžší než předchozí, proto spoustu z nás i tato otázka vykolejila.

Nehodnoťte prosím všechny maturity podle debílků, kteří se na FB kasají, jakou napsali hloupost nebo že díky Jidášově zradě neodmaturovali, to jednoduše není možné. Byla to otázka za dva body, která vám test za 50 bodů nemůže výrazně zkazit. Byly tam těžší a náročnější úlohy, jen tato se snadněji napadá a kritizuje.

+3/0
7.5.2015 12:51

N91i41k88o70l17a 41S32e38d26l58o92ň17o67v47á 6795110499

Já jsem ten test ale psala taky. Byl těžší než předchozí, to potvrzuji, ovšem stále se neptali na nějaké špeky. Alespoň tu maturitu neudělají všichni. Maturanty dle debílků nehodnotím, protože k té letošní generaci maturujících patřím. A jako blb si nepřipadám :)

0/0
7.5.2015 20:48
Foto

V78l34a72d61i35m40í51r 94T63. 77G81o10t14t81w65a56l67d 9363150886562

Howgh. R^

0/0
7.5.2015 12:50

J88i62ř83í 43B80ř90í79n58e17k 9425523268204

Kdo nevěděl, kdo je Jidáš, věřím, že už to nezapomene. Alespoň budeme správně nazývat ty svoje dnešní politické Jidáše.

+1/0
7.5.2015 10:39

D34u38š15a17n 65N11o46v74á53k 9621492374

Když pominu fakt, že těch 30 stříbrných a celý uryvek protkaný tématem "zrada" je tak do očí bijící nápověda i pro mě, biblí nedotčeného člověka :D, tak si myslím, že tohle byla opravdu velmi jednoduchá otázka.

Ale to je irelevantní, mě spíše udivuje ta argumentace typu "copak jsem křesťan, abych to znal?".

"Musím být fanoušek Pána Prstenů, abych věděl, kdo jej napsal?"

"Proč bych měl vědět kdo byl Konfucius, když nejsem číňan?"

"Copak mě má zajímat kdo řekl 'Být či nebýt - to je oč tu běží', když do divadla nechodím?"

To jsou argumenty stejného ražení, holt Český jazyk a LITERATURA je součástí maturity, tak se s tím smiřte uplakánkové. Kdyby tam byla otázka třeba na boha Ra a Knihu mrtvých, tak taky nikdo nebude volat "Cožpak jsem Egypťan?".

Směšná kauza ;-D

+15/0
6.5.2015 23:05

M21i75r36e60k 10Z20á73v22o91d88n71ý 7882277540498

"1) Didaktický test státní maturity ověřuje znalosti z českého jazyka a literatury. Nový zákon je výchozí text evropského písemnictví, navíc Bible je kniha nejprodávanější a nejčastěji překládaná. Opravdu nemá co dělat v testu z literatury?"

// Pokud není v povinné literatuře, tak tam skutečně nemá co dělat. A nečíst Bichli není opravdu žádná ostuda. NEmyslím si, že by lidé papouškující každý den jednu kapitolu z této knihy měli větší všobecný přehled.

"2) Vědět, kdo je Jidáš, je obecná znalost. Prostě je. Vyrůstáme a žijeme v zemi, kde se křesťanství vyskytuje jako majoritní náboženství už po staletí. Neznat tedy jednu z nejvýznamnějších osobností hlavní křesťanské knihy je přinejmenším ostuda. Uznávám, že vědět příjmení Iškariotský nemusí každý, ale rovnice sčítající biblickou postavu, zradu a třicet stříbrných má snad jasné řešení." // Obecná znalost. Možná. Ale maturita nemá testovat obecnou znalost, ale znalosti naučené v předmětu ČJ. A odkazovat na "majoritní náboženství" je ubohé. Majoritní sport je v ČR fotbal, tak mi napište jmené:  .... Siegl

+1/−20
6.5.2015 20:25

P71e46t56r 44P38o83k93o57r36n51ý 4592705142513

Horst ;-)

+3/0
6.5.2015 20:55

N80i45k98o44l16a 68S24e52d97l16o32ň77o14v28á 6445660269

Chtěla bych upozornit na to, že každá škola má v povinné literatuře něco jiného. A není přece povinnost číst každou knihu, o které se v češtině učím. Hlavní je o ní něco vědět - proč a ve kterém období vznikala, kdo ji napsal a alespoň základní nástin děje s hlavními postavami. Tohle je úkolem středoškolských hodin literatury. Bible se probírá hned v prvním ročníku, je to učivo střední školy, takže do testu ze znalostí literatury PATŘÍ. Kdyby vám to nestačilo, v komentáři níže u p. Řehůřka vysvětluji její postavení v dějinách českého jazyka. S náboženstvím to v tomhle směru nemá nic společného.

+5/0
6.5.2015 21:16

J89i20ř61í 74M38a96r28e20k 7521274273984

Ubohý příspěvek.

+1/−1
6.5.2015 21:22

D18u49š49a69n 69N20o53v71á53k 9211842344

To je blbej názor, my třeba na střední povinnou četbu neměli, jen jsme museli každého půlroku donést referát o jedné knize, co jsme přečetli. Ale to neznamená, že po nás chtěl češtinář v testech věci typu "vyjmenuje sedm her Josefa Kajetána Tyla" apod., v každém testu třeba pět různých autorů a jeho děl. Biflování až hrůza, ale váš argument, že to není v povinné četbě, je neplatný :)

0/0
6.5.2015 23:10

A29l48e49n22a 60P78e75t23r69u 4352695590511

Je to základ evropské kultury, odkazuje na ni většina uměleckých (a ano, i literárních děl) za poslední dva tisíce let, i v češtině, takže ano, není to o náboženství jako takovém, ale o kontextu dějin a i dějin literatury.

+4/0
7.5.2015 15:42

J76i52ř48í 80M33a62r51e95k 7521884663824

Výstižně napsáno. R^

Zuzana Huběňáková by měla rovnou dostat plný počet bodů i za slohovou práci. Perfektně argumentuje.

Jidáš je i např. i v názvu románu S. Mywera - http://www.databazeknih.cz/knihy/evangelium-podle-jidase-193096.

Zajímala by mě úspěšnost otázky č. 14. Polopřímá řeč, nevlastní přímá řeč nebo neznačená přímá řeč, to jsou záludnosti:-)

PS: K zadání slohových prací - pokud někdo z tvůrců témat dokáže vymyslet zpracování "referát o jednom z avantgardních literárních směrů první poloviny 20. století", pak bych chtěl vidět, jak by to sám bez jakékoliv pomoci "PLNĚ FUNKČNĚ" napsal...

+2/0
6.5.2015 19:17

J18i43ř17í 90M93a71r77e34k 7361554893564

Oprava - Nikola Sedloňová text napsala perfektně. Zmátla mě fotka se jménem Zuzany H. :-)

0/0
6.5.2015 21:21

N16i59k73o51l14a 39S82e79d88l27o92ň67o15v90á 6305580439

Děkuji :) Já psala fejeton, ačkoli mě všechny -ismy velice zajímají, na referát bez odborných zdrojů bych si netroufla. Vidíte, nad tou neznačenou přímou řečí jsem se nepozastavila, probíráme to na gymplu pořád dokola, ale nejsem si jistá, zda se to tak dělá i na jiných školách.

+1/0
6.5.2015 22:17
Foto

V38á76c58l82a38v 51C45h67u31c74h62m90a 6345251318616

Když si tu otázku 14 přečtete pozorně tak to záludnost není.

+1/0
6.5.2015 23:09

T90e74r72e88z10a 90H22a16j85k92o89v49a 5487852134500

Naznacena prima?

0/0
8.5.2015 12:03

D29a90n97i78e41l 72J76a18n37k82o 9829649290872

Tak přemýšlím : Na každé škole je minimálně JEDEN portrét J.A.Komenského.

A jeho odkaz ? 

"Na tebe národe český a moravský, vlasti milá, zapomenouti nemohu, nýbrž tebe pokladů svých, kteréž mi byl svěřil Pán, dědicem činím.

A poněvadž Pán náš Písma svatá zpytovati poručil, odkazuji tobě za dědictví knihu Boží, Bibli svatou."

Co dodat .... Neznat NEJROZŠÍŘENĚJŠÍ knihu je určitý hendikep ...

+3/0
6.5.2015 18:28

L63e12n71k16a 23K25l57o69z43o46v63á 9525954449605

pěkně napsáno

:-)

+1/0
6.5.2015 18:09
Foto

P94a29v45e70l 22Š71i43l26p52o30c27h 1977636608267

pěkný a výstižný článek

karma

:-)

+1/0
6.5.2015 16:13

V18l57a85d97i39m87í77r 42B72l87a91ž59e56k 7618244870

Pokud byly u maturity otázky např. z Pána prstenů, tak ať je tam Jidáš. Myslím, že to je otázka spíše ze všeobecných znalostí než z češtiny. A pak - mohli text zkrátit - kdo má číst tu omáčku kolem.

+2/0
6.5.2015 14:23

J76a41n 56Z42a63b46a92b17a 8254294848294

To, že neznají Bibli, bych ještě pochopil a snad i odpustil. Ale ten úryvek je z "Jistě, pane ministře". A zde je neznalost již neodpustitelná

+14/0
6.5.2015 13:53

P84e94t27r 93P18o26k37o15r66n97ý 4152725262863

To byste chtěl po dnešních mladých už moc. ;-)

+1/0
6.5.2015 20:57

D72u82š29a22n 85N64o37v41á50k 9651172274

Taky mě to překvapilo, když jsem tady na idnesu tu otázku četl... ale mile, rozesmálo, kdo nezná Jistě, pane ministře, neví co je humor a politika ;-D

+1/0
6.5.2015 23:12
Foto

Š62á70r64k77a 81M19e12d58k56o76v69á 7974505396330

Když vidím,co se poslední roky děje okolo maturit, jsem ráda, že jsem tu svou udělala před dvaceti lety:-)

+2/−1
6.5.2015 13:50

P18a31v77e35l 83S25t75á73r19e86k 7131422308906

Právě že příjmení Iškariotský je parádní nápověda.

+4/0
6.5.2015 13:33
Foto

J53i53ř60í 86R89o63h66a50n 5874258957705

Navíc je tam narážka na zradu a třicet stříbrných, a v otázce se odkazuje na Bibli. Z mého pohledu jsou to se jménem Iškariotský celkem čtyři nápovědy.

+6/−1
6.5.2015 17:33



AUDIOZÁZNAM

Petice

Zmeškali jste přenos čtení Davida Vlka? Poslechněte si ho tady.



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.