Nikola Sedloňová

Jidáš prý zradil. Už zase! Tentokrát maturanty

5. 05. 2015 21:20:28
Jako všichni maturující jsem dnes v osm ráno zasedla k didaktickému testu z češtiny. Nebála jsem se ho, nebylo proč.

Už z pouhé skutečnosti, že státní maturitu by měli udělat i studenti učňovských oborů, vyplývá, že já bych ji měla zvládnout levou zadní. Což se doufám i stalo. Navzdory tomu se v testu vyskytlo pár otázek, které jsem já sice věděla, ale nebyla jsem si zcela jistá, zda je správně zodpoví i zbytek maturujících. Dle následných bouří na Facebooku jsem zjistila, že ne.

Zadání jedné z úloh znělo takto:

„Pane ministře,“ řekl Humphrey, „obviňujete ty nesprávné.“

Jak to myslí? nechápal jsem.

„Pokud vím,“ pokračoval, „tak to byl jeden z vašich kolegů, kdo informoval Brusel

o vašem plánu nakoupit hromadně britské textové editory – proto taky narychlo vydali

tu směrnici.“

Takže takhle to je? Opět zrazen? A kolegou z kabinetu! Zatracený Basil Corbett! Když

začnu myslet na Basila Corbetta, hned mi ***** Iškariotský připadá sympatičtější. Basile

Corbette, udav se těmi třiceti stříbrnými!

(J. Lynn, A. Jay; Jistě, pane ministře, II. část, upraveno)

Následoval úkol:

Napište jméno biblické postavy z Nového zákona, které patří na vynechané

místo (*****) ve výchozím textu:

Zdroj: http://www.novamaturita.cz/zadani-pisemnych-zkousek-jaro-2015-1404037762.html

Já jsem Nový zákon četla, navíc je mi důvěrně znám muzikál Jesus Christ Superstar, takže Jidáše jsem identifikovala hned. Když jsem test dopsala, ptala jsem se spolužáků, zda dokázali tuto biblickou postavu také určit, většina odpověděla, že ano. Jenže my jsme gymnazisté.

Když jsem přišla domů a pro trochu odreagování sedla k počítači, na facebookové události letošní maturity a snad i všude jinde na internetu jsem nalezla jen samou kritiku této úlohy. Kdyby se lidé, kteří nejsou podle popisu výše schopni určit Jidáše, raději zastyděli a snažili se doplnit si vzdělání, vůbec bych se nad tím nepozastavila. Nikdo nemůže vědět všechno.

Ovšem maturanti začali argumentovat asi takhle: „Copak jsem křížek, abych čet bibli? Co dělá náboženství v testu z českýho jazyka? Co když jsem hinduista? Kdo to byl Jidáš, slyším to poprvé v životě. Já napsal Kaina. Já ďábla.“ Jedna slečna dokonce rozvinula teorii, že je tahle otázka soudně napadnutelná, dle ní totiž nemusí každý znát Bibli, pokud u soudu prokáže, že uznává jinou víru než křesťanství.

Chtěla jsem o tom pomlčet a omlouvám se všem, kteří jakýmkoli nedopatřením nenapsali správné jméno, ovšem mlčí o tom, protože stát se může všechno, zvlášť v maturitním stresu. Pro „chytráky“, kteří mají potřebu upozorňovat na to, jak jsou hloupí, uvádím důvody, proč by měl člověk chtivý maturitní zkoušky znát Jidáše Iškariotského:

1) Didaktický test státní maturity ověřuje znalosti z českého jazyka a literatury. Nový zákon je výchozí text evropského písemnictví, navíc Bible je kniha nejprodávanější a nejčastěji překládaná. Opravdu nemá co dělat v testu z literatury?

2) Vědět, kdo je Jidáš, je obecná znalost. Prostě je. Vyrůstáme a žijeme v zemi, kde se křesťanství vyskytuje jako majoritní náboženství už po staletí. Neznat tedy jednu z nejvýznamnějších osobností hlavní křesťanské knihy je přinejmenším ostuda. Uznávám, že vědět příjmení Iškariotský nemusí každý, ale rovnice sčítající biblickou postavu, zradu a třicet stříbrných má snad jasné řešení.

Doufám, že boom okolo této maturitní otázky nebude tak obrovský, abych se za pár let musela stydět za to, že jsem z generace, která „neví, kdo to byl Jidáš“. Nicméně doufám, že všem těm, kteří kvůli Jidáši Iškariotskému nesloží maturitní zkoušku, se tento chlapík směje v hlubinách Dantova pekla. A neptejte se mě prosím, kdo to byl Dante Alighieri. To byste také měli, nebo alespoň mohli vědět.

Autor: Nikola Sedloňová | karma: 45.31 | přečteno: 19495 ×
Poslední články autora