Nikola Sedloňová

Co obnáší upravení podmínek maturitní zkoušky

25. 05. 2015 20:19:42
Bohužel jsem se i já stala jedním z těch, kteří kvůli zdravotnímu stavu potřebovali určitým způsobem modifikovat konání maturitní zkoušky.

Měla jsem úraz, při kterém jsem si porušila nervy na pravé ruce, dočasně jsem tedy pozbyla schopnosti psát. Mým jediným přáním byla možnost napsat maturitní slohové práce na počítači. Kdyby záleželo pouze na dohodě se školou, nebyl by to žádný problém, jenže v naší zemi se už pár let praktikují státní maturity, kterým podmínky diktuje CERMAT. Kdybych věděla, do jakého obřího procesu se vrhám, asi bych se spolehla na to, že se ruka do doby maturitní zkoušky uzdraví.

Musela jsem podstoupit schválení žádosti na vybraném odborném pracovišti. Vypravila jsem se tedy do jednoho centra pro zdravotně postižené, kde mě asi dvě hodiny zkoumaly tři pracovnice. Cítím nutnost podotknout, že ani jedna z nich nebyla lékařka a že vůbec nezjišťovaly, jak je má ruka schopna psát či nepsat. Místo toho zkoumaly, jestli jsem vůbec na takové inteligenční výši, abych mohla maturitu složit. Převyprávěla jsem přečtený text, hledala chyby ve slovech, psala správné tvary sedmých pádů množného čísla od takových slovních spojení jako je například „dvě ucha“ a vrcholem byl diktát, který jsem původně měla psát v ruce, ale naštěstí mě nechaly stvořit ho na počítači. Když jsem pak vyplňovala nějaký další test a pouze zatrhávala správné odpovědi, vzala jsem si tužku do levé ruky, protože pravá byla už příliš unavená. Následoval dotaz, proč nepíšu pravou. Třeba proto, že kvůli tomu jsem tady...

Nebylo mi smutno z oněch žen, které mě zkoumaly, protože ty pouze vykonávaly to, co jim stát zadal. Cítila jsem se sklesle, protože o schopnosti či neschopnosti mé ruky, která byla čistě fyziologická a dočasná, nerozhodoval lékař, ale sociální pracovnice. Naštěstí byly všechny hodné, a tak jsem odcházela s potvrzením, že mohu psát maturitní slohy na počítači. A také s nařízením, že musím mít stoprocentní navýšení času, protože to tak CERMAT dělá u všech kategorií tělesného postižení. Docela jsem se pobavila, když jsem sloh z češtiny odevzdala jako první.

Bohužel to nebylo všechno. Přišla také upravená nahrávka anglických poslechů ke státní maturitě, která mi cvičení dělila na poloviny, aby mě příliš nevyčerpala, a k tomu mi všechno ještě vysvětlovala česky. Kvůli téhle modifikaci mě také u ústní části maturity nemohla zkoušet moje profesorka, protože na to nemá patřičná školení. Musela přijet vyučující z jiného města, aby mi vůbec bylo dovoleno maturitu dodělat. Jen kvůli tomu, že momentálně nejsem schopná psát rukou.

V sledu těchto událostí mě napadlo, že naše státní zřízení jednou padne kvůli papírování. Nesmyslná nařízení, která musí být do puntíku splněna, a následující vláda je stejně zruší, jsou totiž na denním pořádku. Ve školství je vidím neustále a stále nechápu, kam se během let ztratila možnost obyčejné dohody. Proč ta profesorka raději neseděla u někoho, kdo její pomoc opravdu potřeboval? Není snad pro studenta, který musí mít úpravu podmínek kvůli závažnému postižení, důležitější to, že zrovna u maturity ho zkouší profesor, jehož důvěrně zná?

Autor: Nikola Sedloňová | karma: 18.02 | přečteno: 593 ×
Poslední články autora